instytut,imrips,0,strona_glowna.htm
O zakładziebelka







Kierownik
dr hab. inż. Grzegorz ŚLASKI, 
tel. (0-61) 665 2222



Działalność naukowo-badawcza:

  • Badania ruchowe i stanowiskowe pojazdów samochodowych oraz maszyn z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury:
    • m.in. pomiary prędkości i intensywności rozpędzania samochodu, badania kierowalności, charakterystyk trakcyjnych i procesu hamowania, także układów z ABS
    • badania samochodów na hamowni podwoziowej
    • badania dynamiczne wielkości mechanicznych w maszynach roboczych i urządzeniach dźwigowych, w tym cyfrowa obróbka wyników
  • Symulacje komputerowe w zakresie badania i konstrukcji pojazdów samochodowych i maszyn roboczych:
    • symulacje numeryczne w zakresie pełnego obszaru dynamiki pojazdów samochodowych z wykorzystaniem programów Matlab/Simulink oraz ADAMS
    • symulacje numeryczne w zakresie aerodynamiki pojazdów samochodowych zarówno w zakresie pełnych trójwymiarowych studiów aerodynamiki, jak i szybkich, uproszczonych testów porównawczych
    • obliczenia wytrzymałościowe maszyn roboczych, pojazdów samochodowych i urządzeń dźwigowych, wykonywane z użyciem profesjonalnych systemów NASTRAN, COSMOS
  • Modelowanie i prototypowanie układów sterowania w pojazdach samochodowych:
    • projektowanie i badania układów sterowania zawieszeń półaktywnych
    • badania układów sterowania automatycznymi i zautomatyzowanymi skrzyniami biegów
    • badania sterowników w symulacji ze sprzętowym sprzężeniem zwrotnym, tzw. symulacji „hardware-in-the-loop”
  • Projektowanie stanowisk badawczych do badania podzespołów samochodów:
    • prace obliczeniowe
    • badania symulacyjne
    • projekt wykonawczy i nadzór nad wykonaniem
  • Optymalizacja eksploatacji pojazdów samochodowych:
    • modelowanie procesów zachodzących podczas eksploatacji i ich wpływu na stan techniczny
    • opracowanie metodyk badawczych rzeczywistych obiektów dla potrzeb oceny procesów eksploatacji oraz dla diagnostyki
    • badania stanu fizycznego elementów pojazdów samochodowych i maszyn roboczych metodami nieniszczącymi
  • Badania warstwy wierzchniej:
    • badania wpływu stanu warstwy wierzchniej elementów maszyn na ich trwałość - części silników oraz łożyska toczne
    • badania modyfikacji właściwości fizycznych i użytkowych warstw wierzchnich materiałów stosowanych w budowie maszyn i pojazdów samochodowych
    • opracowywanie nowoczesnych technologii kształtowania warstwy wierzchniej części pojazdów samochodowych
    • kombinowane obróbki powierzchniowe - obróbka cieplna i cieplno-chemiczna elementów samochodów i maszyn
    • implantacja pierwiastków i modyfikacja warstw wierzchnich stopów żelaza z wykorzystaniem wiązki laserowej - stopowanie i hartowanie laserowe
    • zastosowanie metod uczenia maszynowego w problematyce powierzchniowej trwałości zmęczeniowej
    • rozwijanie metod badawczych opartych na spektroskopii elektronów Augera i szumach Barkhausena

 

© Wydział Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej